Mai ales cele trei capodopere romanesti (“ Ion”, “Padurea
spanzuratilor” si “Rascoala”) contin asa-numita poetica imanenta sau intriseca
si care poate fi dedusa in actul lecturii de catre cititorul avizat si mai ales
de catre cititorul savant.
Si celelalte creatii ale lui L. Rebreanu trimit la viziunea
lui asupra romanului si a literaturii in general. Dupa cum se stie poetica unui
scriitor e modelata in primul rand de curentul sau curentele literare la care a
aderat, apoi de cultura scriitorul respectiv, lecturile sale, de ideile din
epoca in care traieste , de viziunea lui despre lume, etc. Daca unii scriitori
si-au formulat deschis poetica, L. Rebreanu a fost mai reticent cand e vorba de
poetica romanului sau, adica nu a formulat o teorie pe care sa o faca cunoscuta
si sa o argumenteze.
Doi sunt cercetatorii care au stabilit aceasta poetica, anume
Niculae Gheran si Mircea Muthu. N. Gheran si-a dedicat multi ani de cercetator
operei lui L. Rebreanu , a scos editii critice, adica a republicat opera
prozatorului si a adus numeroase explicatii critice si a devenit in timp cel
mai important cercetator al operei lui L. Rebreanu. M. Muthu e autorul cartii “Rebreanu
sau paradoxul organicului”.
Cei doi au ajuns la concluzia ca functioneaza in opera
scriitorului in discutie doua poetici care se sintetizeaza, anume: dupa cum
spune N. Gheran o poetica a “realismului esentelor”, si o poetica a “organicului
sau a organicitatii”, dupa cum o numeste M. Muthu.
In jurnalul sau L. Rebreanu noteaza chinul extraordinar al
scrisului si in pagini intregi isi noteaza starile interioare generate de
romanele sale, mai ales de cele trei
capodopere. Intregul jurnal arata ca romancierul L. Rebreanu face parte dintre
acei scriitori care traiesc teribil pana a finaliza o opera. Apoi tot el marturiseste
ca cea mai mare truda era sa gaseasca prima fraza si in general prima parte a
romanului. De asemeni pentru fiecare
roman L. Rebreanu se documenta foarte serios. De exemplu pentru romanul “Padurea
spanzuratilor” a citit toata presa de razboi atat cea din Transilvania, cat si
cea din Bucuresti si apoi s-a documentat in teren, stand de vorba cu fosti combatanti.
Truda aceasta se datoreaza celor doua poetici.
Poetica organicului e aceea potrivit careia un text
literar trebuie sa fie asemeni unui organism viu, la nivelul caruia fiecare
parte componenta isi are propria functie, dar actioneaza asupra intregului
organism, fiecare aparat sau organ trebuind a fi in perfecta relatie cu toate
celelalte pentru buna functionare a organismului. Orice disfunctie afecteaza
intregul.
Aceasta viziune a textului isi are, pana la un punct,
radacinile chiar in poetica lui Aristotel, numita si poetica normativa. Prin
poetica normativa se intelege ideea potrivit careia un text trebuie conceput nu
in mod aleatoriu, dupa vointa fiecarui scriitor, ci respectand cu strictete
niste norme specifice unui anumit tip de text literar. Prin urmare actul de
creatie e unul pur cerebral, adica autorul trebuie sa gandeasca fiecare
detaliu in perfecta concordanta cu intregul.
L. Rebreanu e adeptul poeticii normative aristotelice privind
actul de creatie si constructia riguroasa a romanului.
Tehnica ce sta la baza unui text care ilustreaza poetica
organicului poarta denumirea de tehnica metonimica. Metonimia e figura
de stil in care partea reprezinta intregul, iar intregul se oglindeste in
partile sale componente.
Despre realismul esentelor vorbeste N. Gheran si
aceasta consta in aceea ca L. Rebreanu e interest de esenta omului, de ceea ce
este profund authentic autentic in sufletul acestuia.
La aceste doua tipuri de poetici noi adaugam o a treia
poetica, anume cea de recuperatie sau compensatie. Aceasta consta in faptul ca
in toate romanele sale, mai ales in cele trei capodopere. L. Rebreanu
integreaza elemente ale tragediei ca forma literara, fiindca pe de-o parte are
o vizune tragica asupra existentei si in al doilea rand in clutura noastra nu
s-a scris tagedie.
Multumesc.Am gasit exact ce-mi trebuia.
RăspundețiȘtergere