Camil
Petrescu (22.04.1894 – 14.05.1957)
Camil Petrescu este una din cele mai importante
personalităţi culturale din perioada noastră interbelică şi anume, a fost de
formaţie filosof şi e autorul unei lucrări de referinţă în domeniul filosofiei
şi care cuprinde un sistem filosofic propriu, original, tratatul său purtând
titlul „Doctrina substranţei”.
Ideile filosofice ale autorului sunt perfect
aliniate la noile tendinţe ale filosofiei secolului XX.
Apoi e un romancier, autorul a
două romane remarcabile: „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”
si „Patul lui Procust”, la care se adaugă un roman paradoxal, în sensul în care
aici romancierul nu mai valorifică ideile novatoare aplicate în primele două
romane, ci chiar îşi contrazice propria poetică. E vorba despre romanul „Un om
între oameni”, dedicat lui Nicolae Bălcescu.
C. Petrescu a fost unul dintre
cei mai importanţi teoreticieni ai romanului, dovadă câteva eseuri: „Noua
structură” , „Opera lui Marcel Proust” şi „Fals tratat pentru uzul romancierilor”.
E apoi un valoros dramaturg, care
cultivă teatrul de idei de mare modernitate în operă şi dintre dramele sale
cele mai cunoscute sunt: „Suflete tari”, „Act veneţian”, „Jocul Ielelor”.
A fost un excepţional cunoscător al istoriei
teatrului si al teoriilor legate de arta dramatică. A scris de asemeni
strălucite eseuri despre teatrul modern.
C. Petrescu e autorul unui volum
de versuri, cu titlul „Ciclul morţii”, în care cultivă o poezie
intelectualistă, cerebrală, oarecum apropiată în epocă de lirica lui Ion Barbu.
Ca şi Eminescu sau Arghezi, a
fost un jurnalist de mare talent, un polemist de prim rang. După cum se ştie, în
perioada noastră interbelică în domeniul nostru cultural are loc o polemică
interesantă şi constructivă, anume cea dintre tradiţionalişti şi modernişti.
Această polemică e generată de o întrebare pe care şi-o pun scriitorii,
criticii şi istoricii literari ai vremii, şi anume e vorba de direcţia pe care
ar trebui să o urmeze cultura noastră de secol XX. Două sunt poziţiile
antinomice în această chestiune, şi anume scriitorii grupaţi în jurul revistei
"Gândirea" apreciază că traditionalismul ar fi direcţia cea mai indicată şi care constă
în punerea în valoare de către artişti a spiritualităţii naţionale. La polul
opus acestor idei se situează adepţii modernismului, direcţie care se revendică
de la teoria sincronismului formulată de Eugen Lovinescu.
C. Petrescu a fost printre primii
care şi-au asumat ideile lui Lovinescu şi aceasta fiindcă a fost un spirit
modern, la curent cu ideile noi ale secolului XX.
C. Petrescu arată că gândirea
secolului XX e total diferită de gândirea secolelor anterioare datorită marilor
descoperiri din domeniul fizicii relaţioniste, chimiei, geneticii, medicinei,
matematicii şi din domeniul psihologiei şi psihanalizei. Fundamentul acestor
descoperiri îl reprezintă teoria relativităţii einsteiniene.
C. Petrescu nu utilizeaza
conceptul de epistemă, fiindcă nu apăruse epistemologia ca ştiinţă, dar e
limpede că alinierea aceasta a artei cu ştiinţa şi filosofia se face în acelaşi
spirit după cum înţeleg epistemologii.
În continuare C. Petrescu se
opreşte asupra romanului şi spune că romanul secolului XX trebuie să fie total
diferit de cel de secol XIX, pentru că cel al secolului anterior e rezultatul
epistemei de secol XIX, în vreme ce secolul XX a dezvoltat o altă epistemă,
adică o altă structură ideatică şi aceasta trebuie să se regăsească în romanul
modern.
În volumul de eseuri despre
romanul românesc „Arca lui Noe”, în captolul dedicat lui C. Petrescu, criticul
literar Nicolae Manolescu pune o întrebare legitimă: „Cât proustianism există
în opera lui Camil Petrescu?”. Concluzia cercetatorului e că eseistul C.
Petrescu e un proustian, în vreme ce romancierul C. Petrescu e mai degrabă un
autenticist care a valorificat ideile lui André Gide.
Ca filosof de secol XX, C.
Petrescu resemantizează teoria lui
Leibniz, şi anume în gândirea lui orice erou e o monadă, un univers în mic,
condamnat tocmai prin acest fapt a nu
cunoaşte pe celălalt. Apoi, C. Petrescu a fost un admirator al fenomenologiei
lui Edmund Husserl şi al intuitionismului lui Henri Bergson.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu