miercuri, 19 februarie 2014

"Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" - C. Petrescu

                                                          (publicat în 1930)


Carte aici.

     În abordarea romanului în discuţie, pornind de la premisa că suntem în faţa unui roman autenticist care încorporează câtava elemente din codul proustian, apoi din punct de vedere tematic e un roman de dragoste şi gelozie, o cronică de război, dar toate aceste elemente credem că se contopesc defapt într-un roman filosofic, adică într-o profundă meditaţie asupra omului, a marii sale singurătăţi, una din temele majore ale literaturii secolului XX.
     Dimensiunea de roman filosofic e conferită în primul rând de naratorul autodiegetic, şi anume Ştefan Gheorghidiu e de formaţie filosof şi ca atare trăieşte în lumea ideilor.
Ş. Gheorghidiu îşi retrăieşte etapele esenţiale din relaţia sa cu Ela. Acesta cunoaşte mai întâi dragostea ca vanitate în sensul în care începe să o iubească pe Ela mai întâi din orgoliu şi anume e vorba de vanitatea că e iubit de cea mai frumoasă şi mai curtată studentă. Mai apoi va cunoaşte dragostea ca pasiune, construită şi ea mental, în sensul în care iubeşte mai cu seamă ideea de dragoste decât femeia de lângă el. Aspiraţia către refacerea androginului e defapt pur spirituală şi in calitate de filosof Gheorghidiu crede in ideea platoniciană de dragoste.
     După cum se vede el contemplă ideile şi tocmai din această cauză va deveni o victimă a realităţii impure. E convins că Ela s-a schimbat radical dupa moştenirea primită de la unchiul Tache, un ins cu care Gheorghidiu nu avusese relaţii deosebite. Spre uimirea tuturor el e cel care primeşte cea mai mare parte din moştenire  şi e demn de remarcat că tânărul îşi suspectează chiar mama şi sora că acestea l-ar invidia, motiv pentru care relaţiile lor se răcesc. Suspiciunile naratorului sugerează limpede că din nou reflectarea în conştiinţa sa e de un mare subiectivism, asa cum se întamplă defapt şi în relaţiile sale cu cei din jur.
     Brusc i se pare că Ela manifestă gusturi pe care nu le cunoscuse ca atunci, devine dornică de lux, de viaţa mondenă din înalta societate bucureşteană. Relaţia Elei cu Anişoara, o verişoara snoabă îl deranjează, mai ales că până atunci Anişoara nu avusese niciun fel de relaţie cu familia Ghoeghidiu.
     Naratorul e torturat progresiv de gelozie şi încearcă să o redescopere pe Ela. Urmează un adevărat lanţ de despărţiri şi împăcări, iar drama naratorului se adânceşte pe măsură ce inţelege că viaţa lui fără femeia iubită nu ar mai însemna nimic şi pentru că pentru această femeie ar fi chiar gata să ucidă. Gelozia lui atinge paroxismul în timpul unei excursii la Odobeşti făcută cu cercul de arstocraţi bucureşteni. Scenele sunt fără îndoială anamorfizate pentru că gelozia face ca orice gest al Elei să pară unul de trădare în dragoste.
     Gheorghidiu e convins că soţia lui are o legătură amoroasă cu avocatul Grigoriade, un don juan cunoscut pentru flirturile sale, un admirabil dansator, plăcut femeilor. Ghoeghidiu cunoaşte adevărate prăbuşiri interioare când o vede pe Ela abandonându-se in braţele dansatorului sau mâncând din aceeaşi farfurie cu presupusul amant sau bând din acelaşi pahar. Pentru a o pedepsi, naratorul-personaj simulează o legătură amoroasă cu o tânără, dar renunţă repede, scârbit de sine însuşi.
     Hinterlandul se conturează relativ vag şi totuşi există elemente care schiţează atmosfera Bucureştiului în preajma Primului Război Mondial. 
     Astfel apare un personaj care ilustrează mediul afacerilor murdare ca şi politicianismul demagogic, şi anume e vorba de un alt unchi al naratorului, Nae Gheorghidiu, care făcuse avere printr-o serie de afaceri veroase.
     De asemni figurează în roman şi un alt personaj prin care se  caricaturează societatea coruptă, şi anume Lumânăraru, un milionar ridicat de jos, analfabet, dar cu un extraordinar simţ pragmatic.
     Sunt câteva scene apoi care traduc ticăloşia, inconştiinţa care domneşte în capitală în vreme ce zvonurile intrării României în război sunt tot mai puternice.
     O astfel de scenă e cea a bătăii cu flori de la şosea, când toată aristocraţia îşi etalează bogăţia şi luxul şi aruncă cu flori unul în celălalt, ca şi cum ar sfida realitatea. În parlament se ţin discursuri demagogice, în vreme ce lumea jurnaliştilor e din ce în ce mai agitată de apropierea războiului.
     N. Gheorghidiu ii administrează averea lui Ş. Gheorghidiu şi cumpără cu o sumă imensă acţiuni în fabrica de armament de la Ploieşti. Aşa se face că atunci când războiul izbucneşte, naratorul-personaj e scutit de front, dar aşa cum se întâmplă şi cu Apostol Bologa, nu concepe ca intelectualitatea să stea deoparte şi socoteşte că datoria lui morală e de a fi combatant.
     Urmează scene cutremurătoare, de un autenticism absolut şi care traduc iraţionalul şi ororile războiului. Apare obsesiv o scenă în care trupurile combatanţilor sunt secerate, iar Ş. Ghoeghidiu asistă cu groază la un spectacol sinistru, anume un soldat e decapitat, iar trupul său mai înaintează câţiva paşi înainte de a se prăbuşi, de ca şi cum viaţa ar încerca să se opună morţii.
     Jurnalul de front al lui Ş. Gheorghidiu e plin de însemnări din care rezultă ca armata română trăieşte o adevărată tragedie în opoziţie cu discursurile găunoase din parlament. După cum spune chiar Ş. Gheorghidiu, soldaţii erau prost îmbrăcaţi, aveau muniţie puţină, descoperiţi în faţa maşinii de război germane. În faţa tancurilor şi a tunurilor ostaşii români reuşeau doar să sape nişte tuneluri, victime tragice ale nepăsării politicienilor.
     Admirabil e capitolul „Ne-a acoperit pământul lui Dumnezeu”,  în care Ş. Gheorghidiu evocă tragica luptă pentru apărarea Branului. Bombardierele germane transformă frontul într-un spaţiu de coşmar şi nebun de groază un soldat strigă cuvintele care alcătuiesc titlul capitolului. Ş. Gheorghidiu e convins că nimeni nu va supravieţui şi-şi notează în jurnal trăirie terorizante.
     Se vede limpede că războiul nu mai are nimic eroic. Unii critici literari afirmă că experienţa războiului îl schimbă pe Ş. Gheorghidiu, în sensul în care spaima în faţa morţii ar atenua puternic dragostea şi gelozia.
     Criticii explică din această perspectivă comportamentul naratorului-personaj în ultima scenă, aceea în care se desparte de Ela. O atare afirmaţie critică poate fi pusă la îndoială tocmai pentru că suntem în faţa unui narator subiectiv, necredibil, care judecă realul prin grila ideilor sale filosofice.
     Relativismul cunoaşterii rezultă în roman din diferenţa dintre felul în care Ela se reflectă in conştiinţa lui Ş. Gheorghidiu în prima etapă a iubirii şi a căsniciei lor şi cum acceaşi Ela se reflectă după dobândirea moştenirii şi mai ales la finele romanului, când Ş. Gheorghidiu îi lasă o bună parte din avere şi tot trecutul lor, privind-o acum pe soţia lui ca pe o femeie banală, îmbătrânită fizic,  în vreme ce Ela de la început e pentru el însăşi întruchiparea feminităţii şi a frumuseţii.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu