Disciplina care scapa de asa-zisele genuri si specii este poetica. Ca disciplina foarte riguroasa, ea a fost intemeiata de Aristotel, prin lucrarea sa "Poetica". Aici Aristotel nu foloseste termenii de gen si specie, care s-au introdus mai tarziu (in secolul XVII), ci termenul de poezie si vorbeste de asa-zisa poezie epica, lirica sau dramatica. Termenul de poezie vine din grecescul poesis care inseamna creatie. Aristotel pleaca de la o idee baza, care s-a mentinut secole de-a randul, si anume aceea a puritatii formelor. In conceptia lui, fiecare forma literara trebuie sa-si pastreze caracteristicile si sa nu absoarba elemente din alte forme. Aceeasi idee apare si in antichitatea latina, mai ales la Horatiu in lucrarea "Arta poetica" si in care Horatiu da sfaturi tinerilor scriitori cum sa-si creeze opera.
Incepand cu romantismul apare exact teoria opusa potrivit careia formele literare trebuie sa se contamineze una pe cealalta, sa se amestece.
1. Epicul
Invariantii textului epic de fictiune
Epicul se caracterizeaza prin faptul ca este un
text oral sau scris unde se relateaza evenimente la care participa personaje.
Textul epic poate fi de fictiune sau nonfictiune.
Textele nonfictionale sunt acelea in care cineva relateaza fapte petrecute cu adevarat in
realitatea concreta, iar textele fictionale sunt naratiuni imaginate de
catre scriitor.
Pentru ca un text sa fie cu adevarat unul epic de
fictiune el trebuie sa contina anumite elemente specifice, numite invarianti.
Acetia sunt:
a. Naratorul
b. Personajele literare
c. Evenimentele epice
d. Cronotopul
e. Hinterland-ul ( background)
Toate acestea sunt intr-o perfecta interelatie si
se influenteaza reciproc si participa la construirea sensului textului.
1. Naratorul este o instanta a textului epic de fictiune,
adica o prezenta in text si care are o functie esentiala, aceea de a relata
evenimentele si de a descrie lumea in care se misca personajele.
In naratologie (stiinta care se ocupa cu
naratiunile) se face o clara distinctie intre autor si narator fiindca
naratorul este acela care inventeaza un narator in functie de poetica lui, de
viziunea lui despre lume si in functie de mesajul pe care il transmite prin
textul sau.
Naratorii sunt foarte diferiti, pot fi clasificati
dupa numeroase criterii, iar naratologii au demonstrat ca indiferent de tipul
de narator el se adreseaza nu cititorului concret, ci unei instante care se
afla si ea in text numita naratar sau cititor virtual. Orice naratar isi
va imagina un naratar si in functie de naratar isi va alege mecanismele
naratarii.
Naratorul poate fi prezent direct in text ( cum e
in "O mie si una de nopti"), poate fi un personaj colectiv ( in
"Hanu' Ancutei"), insa in cele mai multe situatii naratorul trebuie
dedus de cititorul concret in actul lecturii ( de exemplu in "Amintiri din
copilarie" unde naratorul este prima data un copil cand e vorba de
nazdravaniile lui Nica, apoi e un adolescent cand e vorba de plecarea la
scoala).
Exista texte foarte interesante in care apar mai
multi naratori, fie ca acestia relateaza pe rand evenimente legate de
personaje, fie, in special in proza secolului XX, prezinta aceleasi personaje
si acceasi istorisire, dar din puncte de vedere foarte diferite.
Clasificarea naratorilor
Primul criteriu: dupa infatisare
a. narator cu aspect antropomorf (om)
b. narator redus la o simpla voce (in
"Baltagul")
c. narator cu aspect zoomorf
d. narator reificat (din latina reis, rei =
obiect. Acest tip de narator apare in proza secolului XX)
e. narator redus la o camera de luat vederi (Este cel care niciodata nu-si precizeaza punctul de vedere asupra
personajelor si avenimentelor, ci relateaza numai ceea ce vede si aude, dand
impresia ca o camera de luat vederi e plimbata de-a lungul realitatii.
Criteriu al doilea: dupa gradul de implicare al naratorului in actiune
a. narator heterodiegetic. Cuvantul
"heterodiegetic" este alcatuit cu prefixul "hetero-" care
inseamna altul, iar adjectivul "diegetic" vine de la
"diegeza", care desemneaza actiunile petrecute in desfasurarea
timpului. Naratorul heterodiegetic relateaza despre altii, niciodata despre
sine, prin urmare el nu e implicat in actiune. Naratorul heterodiegetic este
obiectiv
b. naratorul homodiegetic. ("homo-" = acelasi).
Acest tip de narator este implicat in actiune sub forma de personaj, dar nu ca
personaj principal. Naratorul homofiegetic e subiectiv.
c. naratorul autodiegetic. Este asemanator cu cel
homodiegetic, doar ca este personaj principal. El relateaza despre sine,
intamplarile si trairile sale si prezinta celelate personaje si evenimente dupa
cum acestea se reflecta in constiinta sa.
d. naratorul metadiegetic. ("meta-" =
despre). Naratorul metadiegetic relateaza evenimente pe care le-a auzit de la
altcineva, adica relatarea lui este o relatare despre o alta relatare.
Naratorul metadiegetic isi va pune amprenta personalitatii sale asupra
personajelor si evenimntelor, semn ca el da noi conotatii celor auzite de la
altcineva.
Al treilea criteriu: dupa gradul de cunoastere a personajelor si
evenimentelor
a. naratorul omniscient si omniprezent. Este specific prozei mai vechi si este acela care asemeni unui demiurg stie
totul despre personajele sale, le cunoaste trecutul, prezentul si viitorul si
tot ceea ce gandesc si simt acestea. El e prezent de la inceputul textului pana
la sfarsit si este singurul care relateaza. Naratiunea se face la persoana a
III-a, dar nu orice narator de persoana a III-a este omniscient si omniprezent.
b. naratorul cu cunoastere limitata
·
cunoaste doar o parte din
viata personajelor
·
cunoaste atat cat
protagonistul ii permite
·
cel redus la o camera de
luat vederi
·
naratorul homodiegetic sau
cel autodiegetic
c. naratorul cu statut de personaj reflector. Este un narator care isi asuma doar partial functia de relatare, ci
naratorul prezinta anumite parti ale textului, personaje sau evenimente, nu asa
cum le vede el, ci dupa cum acestea se reflecta in constiinta personajului.
Exista un narator deosebit, denumit narator
autorial. Acesta se da drept autorul textului epic de fictiune, adeseori
relateaza imprejurari in care el ar fi conceput naratiunea, dar cititorul va
sti ca e doar un artificiu, deoarece autorul se afla defapt in afara textului.
De narator se leaga apoi alte concepte importante
formulate de naratologi, si anume:
I.
Conceptul de perspectiva
narativa (punct de vedere, focalizare). Structura
"perspectiva narativa" a fost preluata de naratologi din artele
plastice, unde termenul de perspectiva inseamna unghiul din care vede pictorul
opera artistica. Intr-un text epic perspectiva narativa inseamna unghiul din
care naratorul isi priveste personajele in actiune. Astfel, avem o perspectiva
obiectiva, cand naratorul este in afara lumii narate, si o perspectiva
subiectiva, cand naratorul se afla printre personajele sale.
II. Conceptul de ritm epic. Ritmul epic e un concept
creat de naratologi pornind de la muzica si desemneaza numarul de evenimente pe
unitate de timp. Ritmul epic e de 3 feluri: lent, mediu si alert. Aceste
tipuri pot fi intalnite in acelasi text.
III. Conceptul de incipit. Intelegem prin incipit acea
secventa de text in care apare prima oara naratorul. Aceasta secventa poate sa
deschida textul, dar nu este obligatoriu, fiindca un text epic poate incepe cu
un dialog sau monolog, care nu sunt incipitul. Incipitul este foarte important
si ofera cititorului o cheie de lectura. Din aceasta secventa cititorul deduce
tipul de narator, daca este sau nu de acord cu protagonistul, daca il
ironizeaza pe acesta din urma ori ii aproba actiunile, felul de a fi sau daca
este neutru, aici naratorul isi introduce de regula in scena protagonistul,
schiteaza cronotopul, in felul acesta incipitul fiind un nucleu generator al
intregului text.
IV. Conceptul de excipit. Excipitul este simetric cu
incipitul, ultima secventa in care rasuna vocea naratoriala. Poate coincide cu
sfarsitul textului, dar nu intotdeauna pentru ca un text epic se poate incheia
cu un dialog sau un monolog.
Orice text epic de fictiune contine doua planuri:
Planul nararii si Planul diegezei.
2.Personajele.
Se clasifica si ele dupa mai multe criterii:
I. Dupa prezenta sau absenta lor din text:
·
prezente
·
absente. Sunt acelea care nu unt urmarite direct de narator, ci sunt reconstituite
de memoria celorlalte personaje.
II. Dupa ponderea lor in text:
·
protagonist (principal)
·
antagonist. Apare doar in naratiunile vechi si e opus protagonistului, fiindca
ilustreaza opozitia bine-rau.
·
personajele secundare
·
personaje episodice.
III. Dupa aspect:
·
antropomorfe
·
zoomorfe
·
din lumea florilor
·
personaje reificate
IV. Dupa gradul de mimare a omului in general:
·
mai aporpiate de individul
uman.
·
personaje arhetipale. Sunt adevarate modele umane, niste arhetipuri.
·
personaje transidividuale. Acest tip de personaj intruchipeaza o idee sau o civilizatie.
·
personaje tip sociale. Sunt o inventie a realismului secolului XIX si ilustreaza o clasa sau o
patura sociala.
·
personaje tip caractere
(psihologice). Sunt tipuri psihologice, intalnesc trasaturi
umane care nu sunt determinate de timp si spatiu. ( de exemplu: sotul batran si
incornorat, femeia adultera, don juanul, avarul, parvenitul, etc.).
·
personaje simbolice. Simbolizeaza fie o explerenta umana, fie un fenomen. ( de exemplu: ciuma,
muzica, istoria, etc.)
·
personaje supranaturale.
V. Dupa functie (daca au functia de a relata).
·
actantul. Sunt acele personaje care au o singura functie, de a actiona si niciodata
nu vor relata.
·
personaje care au partial si
functia de relatare
·
personaje-narator
·
personaje-reflector
3. Evenimentele epice
Formeaza scenariul epic al unui text si cuprinde
defapt toate evenimentele prin care trec toate personajele.
In teoria textului exista doi termeni care
desemneaza defapt evenimentele epice:
1. Fabula - evenimentele principale ale protagonistului
2. Subiect - intamplari din text fie ca sunt legate de protagonist, fie de
oricare dintre personajele despre care relateaza naratorul.
Evenimentele epice pot fi relatate cronologic,
iar in estetica si poetica de dinaintea secolului XX exista chiar o regula
potrivit careia evenimentele epice trebuie relatate cronologic, in felul acesta
textul dobandind o compozitie riguroasa, iar cititorul urmareste mai usor ceea
ce se intampla cu personajele. Principiul care sta la baza relatarii
cronologice este principiul cauza-efect, cauza-efect.
Proza subiectiva a secolului XX inventeaza un alt
tip de relatare potrivit caruia naratorul nu mai povesteste evenimentele
cronologic, ci dupa memoria lui asociativa, dupa felul in care isi aminteste
evenimentele. Relatarea dupa acest mecanism genereaza ceea ce numim naratiune
in zig-zag
Un alt tip de relatare este cea in care naratorul
se abandoneaza fluxului constiintei sale si povesteste tot ceea ce ii trece la
un momentdat prin minte, trecutul amestecandu-se cu prezentul.
4. Cronotopul. (relatia dintre spatiu si timp)
Cronotopul poate fi:
·
realist - adeseori naratorul precizeaza direct timpul in care se desfasoara
actiunea
·
fabulos - o pura inventie, un timp s spatiu
care nu exista in realitatea concreta, adica spatiu utopic
·
mitic
·
simbolic - cititorul va deduce ca in spatele aparentei actiunea se petrece intr-un
timp si spatiu reale in istorie, dar naratorul ezita sa faca aceasta localizare
concreta.
·
parabolic - ca si cum scriitorul ar inventa un timp si spatiu care simbolizeaza ceva.
Este de precizat ca in ceea ce priveste timpul,
intr-un text epic de fictiune extista doi timpi: t1 si t2.(
t1 = timpul nararii; t2 = timpul diegezei). In numeroase
proze t1 = t2, adica naratorul relateaza ca si cum ceea
ce povesteste se intampla atunci, in timpul rostirii sale. Adeseori insa t1 difera de t2.
5. Hinterlandul (decorul)
Este in stransa legatura cu cronotopul. Se
clasifica la fel ca si cronotopul.
Foarte înteresant și mie foarte tare mi-a ajutat acest articol. Vă mulțumesc.
RăspundețiȘtergere