joi, 3 ianuarie 2013

Basmul popular

Basmele se bazeaza invariabil pe lupta dintre bine si rau sau pe aspiratia omului spre a-si depasi conditia umana si asta pentru ca eroul de basm este un arhetip, un model uman si dintotdeauna omul a incercat sa depaseasca limitele, sa ajunga la cunoastere suprema si sa elimine raul pentru triumful binelui.
Marea asemanare a basmelor a dus in timp si la o puternica formalizare a acestor naratiuni, adica au o constructie foarte asemanatoare, invariantii sunt asemanatori, mai ales personajele sunt aproape aceleasi, tema basmelor revine totdeauna, motivele literare sunt prezente in mai toate basmele, etc.
Unul dintre cei mai importanti cercetatori ai basmului este cercetatorul rus Vladimir Propp. In primul rand cercetatorul basmelor a descoperit mecanisme subtile care stau la baza ascultarii si relatarii. Datorita faptului ca omul a fost, este si va fi un homo narrativus, adic are vocatia de a relata sau asculta, se vad foarte bine diferite strategii de relatare.
Naratologii au preluat concluziile lui Vladimir Propp cu privire la functiile celor 3 formule obligatorii intr-un text, anume: Formula de deschidere care aste defapt incipit, formula de continuare si cea de incheiere. 
Formula de deschidere stabileste pentru prima data legatura dintre narator si naratar. In aceasta formla naratorul precizeaza mai intai timpul evenimentelor pe care il plaseaza in vremuri anistorice, fabuloase si exemplare, adica in illo tempore. De aceea personajele si evenimentele vor fi arhetipurifiindca tot ce se intampla in vremurile de indeput de lume e de domeniu exemplarului, unic, dupa cum o sugereaza comparatia :” a fost odata ca niciodata”. Naratorul ii promite prin urmare naratarului sau ceva de domeniul exceptionalului si in felul acesta il atrage in fictiune si ii trezeste curiozitatea.
Adeseori formula aceasta este continuata pe un ton de umor, de exemplu in basmele in care se spune ca “era pe vremea cand puricele era potcovit cu 99 ocale de fier si sarea cu ele pana la cer” si intr-o astfel de situatie intentia naratorului este de a crea o anumita disponibilitate a naratarului de a asculta cu placere.
Formula de continuare Are functia esentiala de a mentine naratarul in fictiune, iar naratorul ii promite evenimente spectaculoase, pline de suspans si acest lucru tine de un anumit ceremonial al relatarii si ascultarii si care apare foarte bine construit si in povestirile de mare vechime care au circulat pe cale orala.
Formula de incheiere e variata in basme si are rostul de a-l scoate pe ascultator din universul fabulos si de a-l reda realitatii concrete. Adeseori formula aceasta dobandeste o nota de ummor atunci cand naratorul ii marturiseste naratarului ca “a incalecat pe o capsuna si am spus o mare minciuna”.
Formula de incheiere e absolut necesara in basme pentru ca auditorul sa faca diferenta dintre spatiul fictiunii pure si realitatea concreta.
Cercetatorul Vladimir Propp si Greimas ajung la concluzia ca toate personajele basmelor nu au individualitate si implinesc niste functii sau roluri in naratiune. Cei doi cercetatori stabilesc o serie de tipuri de roluri sau functii de basme, de exemplu:
·         batranul imparat are functia de adjuvant, adica el stimuleaza actiunile eroului.
·         Daca apar si cei doi frati mai mari ai eroului, acestia au functia de a incerca sa impiedice actiunile celui mai mic, dar efectul e invers fiindca aceasta incercare il face pe print sa fie el cel cu destin special.
·         Protagonistul basmului are functia sau rolul de a deveni viitorul conducator si ca atare trebuie sa parcurgga un drum initiatic si sa lupte impotriva raului pt triumfulbinelui.
·         Balaurii, zmeii sau animalele malefice au rolul de a pune in evidenta opozitia bine-rau ceea ce contribuie la initierea tanarului.
·         Animalele benefice au rolul de a-l ajuta si initia pe print.
·         Printesa indeplineste functia de a contribui la initierea in dragoste a viitorului imparat fiindca in gandirea straveche adevarata cunoastere nu inseamna doar cunoasterea realului, a regulilor, a relatiilor inter-umane ci si in trairea efectiva a celor mai inalte sentimente umane.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu