Citeste!
E o nuvela filosofica si fantastica in pur stil romantic si care
contine codul operei eminesciene. In ceea ce priveste dimensiunea ei de proza fantastica care intruneste trasaturile generale ale acestui tip de
proza care a nascut o ampla activitate de certare. S-a scris enorm despre
literatura fantastica si aceasta fiindca acest tip de literatura a ridicat
probleme delicate de natura teoretica fiindca se apropie foarte mult de alte
tipuri de naratiuni, motiv pentru care adeseori au aparut confuzii. Mai precis,
proza fantastica a fost confundata adeseori cu basmul, povestea, legenda epica,
apoi cu naratiuni despre forte supranaturale, ingeri, demoni, personaje
biblice. De aceea teoreticienii au incercat sa defineasca fantasticul si sa-l
delimiteze de alte categorii estetice, cum ar fi fabulosul, miraculosul,
sublimul, grotescul, absurdul sau S.F.-ul.
Se apreciaza astazi ca cea mai pertinenta definitie a
fantasticului ii apartine cercetatorului francez Roger Caillois, autorul unei
lucrari de referinta “In inima fantasticului”. Concluziile si sugestiile lui
Caillois au fost apoi duse mai departe de cercetatorul rus Tzvetan Todorv.
Potrivit cercetatorului francez fantasticul este “o bresa sau o ruptura in
logica realului”. Definitia vrand a spune ca intr-un text care apartine
literaturii fantastice trebuie sa functioneze principiul aristotelic al
mimesisului, adica textul respectiv sa induca mai intai impresia de realitate
ca apoi brusc aceasta impresie sa fie tulburata de un eveniment, fenomen,
obiect, fiinta, si din momentul respectiv impresia de realitate sa fie
inlocuita cu impresia de deviere de la realitate, fara ca acest lucru sa
insemne ca evenimentele care urmeaza nu au o anumita logica, ba din potriva ele
au o logica, dar care vine in contradictie cu felul in care omul isi reprezinta
rational sau logic realul.
In textul eminescian in discutie evenimentele dau la inceput
impresia de realitate, adica nu este nimic neobisnuit in faptul ca Dionis,
tanarul de 18 ani mediteaza pe marginea unor idei filosofice ale lui Immanuel
Kant, pe care le interpreteaza in maniera subiectiva, amestecandu-le cu
elemente de mitologie, apoi cu elemente ce tin de credinte stravechi, fiindca e
un scriitor romantic. Apoi, nimic nu e neobisnuit in faptul ca traieste in saracie
fiindca ramane orfan de mic, fiind silit sa-si castige existenta si care se
retrage in lumea cartilor din fata realitatii brutale.
Intervine apoi o ruptura in logica realului datorita cartii magice
a lui Zoroastru, cu ajutorul careia Dionis va cobora in timp in vremea lui
Alexandru cel Bun si se va trezi in ipostaza calugarului Dan. De aici incolo
evenimentele se indeparteaza puternic de logica realului si se subordoneaza
unei alte logici.
Aventura lui in spatiul selenar insotit de iubita lui, Maria, e o
reeditare a pacatului originar, comis de Dan, care in cutezanta lui luciferica
indrazneste a gandi ca el ar fi “Dumne..”, dupa care urmeaza alungarea din
paradis, urmata de caderea ingerilor.
Proza fantastica nu trebuie confundata cu basmul, povestea sau
legenda tocmai fiindca in basm se foloseste teoria fabuosului, opusa
mimesisului. Fabulosul din basme consta intr-un univers care e rodul purei
imaginatii si care nu are nimic a face cu realitatea concreta. In ceea ce
priveste miraculosul, acesta desemneaza un fenomen provocat prin vointa unui
zeu, a unui mag, a divinitatii crestine, a lui Iisus, a fecioarei biblice, care
prin puterea lor pot schimba ordinea realului. Literatura S.F. nu valorifica
propriu-zis fantasticul, ci se sprijina pe credinta umanitatii in progres, mai
ales pe credinta in dezvoltarea exceptionala a tehnicii si credinta in viitor,
care are permite ceea ce astazi e doar in domeniul irealitatii. Iata deci ca
fantasticul e o categorie care trebuie inteleasa in sens estetic.
Cat priveste dimensiunea de nuvela filosofica, acest lucru e
semnalat inca din amplul monolog a lui Dionis cu care se deschide textul.
Cititorul va recunoaste codul filosofiei lui Kant, cel care formuleaza teoria relatiei timp, spatiu, cauzalitate, si
care va fi demonstrata de Einstein. Filosoful german pleaca de la ideea ca
spatiul, timpul si cauzalitatea nu exista in afara oamenilor, ci exista doar in
noi insine respectiv in ratiunea umana. Mai precis, doar omul are notiunea de
timp, spatiu, cauza, in vreme ce alte vietuitoare nu au.
Dionis speculeaza pe marginea acestei idei, dar depaseste cu mult
in mod metafizic observatiile lui Kant. Tanarul crede ca intregul timp de la
facere pana la apocalipsa exista doar in noi insine, asa dupa cum zice el,
codrul de stejar se gaseste intr-o ghinda. Rezulta ca totul e relativ, nimic nu
e absolut, asa dupa cum si spatiul e relativ. Daca de exemplu, se gandeste el,
un lucru e contemplat cu un singur ochi el e intr-un fel, iar daca e privit cu
ambii, lucrul apare altfel. Concluzia tanarului e ca doar mintea umana si
organele de simt fac ca omul sa-si reprezinte realitatea intr-un fel, in vreme
ce aceasta e guvernata de relativism. E de precizat ca nicaieri I. Kant nu
afirma ca omul ar putea avea capacitatea de a depasi limitele spatiului si
timpului si de a calatori in timp si spatiu. Dionis insa, datorita lecturii de
metafizica, de magie, de astrologie, speculeaza pe marginea ideii ca daca
timpul si spatiul sunt doar in noi s-ar putea gasi modalitati prin care s-ar
putea plasa in viitor si in orice loc al universului relativ.
Monologul acesta anticipeaza tema sau temele nuvelei, respectiv
aventurile in timp si spatiu si de-opotriva anticipeaza caracterul romantic al
textului, pentru ca romanticii talmacesc ideile filosofice prin grila unor
mituri si credinte stravechi.
Intr-adevar textul contine un numar impresionant de motive larg
raspandite in romantism. In primul rand apar cele 3 motive asociate: motivul
metempsihozei, al arheului si al avatarului. In nuvela exista trei arhei, fiecare
cu cate doua avataruri: primul e magul Zoroastru, cu cele doua avataruri Dan si
Dionis, dovada ca cei doi sunt in posesia cartii magului, deci sunt ucenici
spirituali ai acestuia, al doilea e Lucifer, cu avatarurile Ruben si Riven, cei
doi batrani demonici care ii ispitesc pe cei doi tineri cu cartea lui
Zoroastru, ai al treilea e fecioara biblica, iar avatarurile sunt cele doua
Marii, femeile inger din viata lui Dan si Dionis, in calitate de Madonna
angelicata. Maria lui Dan salveaza sufletul iubitului ei de pedeapsa divina,
iar divinitatea ii mai da o sansa de a-si ispasi pedeapsa prin intruparea
sufletului in Dionis.
Alt motiv romantic e cel al orfanului, intruchipat de Dionis, cu o
biografie specifica romantismului. Mai
ales in prozele romantismului minor apare personajul infrant de de viata, fie
ca e vorba de un personaj masculin sau feminin, fiindca eroul romantic e
inadaptat intr-o lume agresiva, victima a patimilor umane sau a nedreptatii
vietii, asa cum se intampla si aici.
Povestea lui Dionis e una conventionala, dar corespunde intru
totul sensului textului. Viata lui trebuie sa fie un calvar fiindca e o
intrupare a lui Dan, care trebuie sa se purifice prin suferita. De aceea
Dionis, nascut dintr-o uriasa dragoste, ramane singur dupa moartea tatalui sau
intr-un ospiciu, care era descendentul unei familii aristocratice care l-a
renegat din cauza dragostei lui pentru fiica unui preot, Maria, mama lui
Dionis. Asa se face ca Dionis duce o viata de calvar, condamnat la saracie si
singurul lui refugiu sunt cartile care ofera defapt niste lumi imaginare. Iata
deci ca aceasta biografie poarta toate semnele romantismului.
Alt motiv e cel al labirintului. La romantici orasul e un spatiu
al raului, al pericolelor, opus naturii paradisiace si protectoare. Acest motiv
apare in desrierea drumului lui Dionis spre casa, intr-o seara tarzie si acest
motiv justifica de ce prefera lumea cartilor bizare. Tanarul strabate drumurile
orasului pline de gropi si noroaie, se opreste la o carciuma care traduce si ea
ideea ca toposul e un labirint. Asteptand sa treaca ploaia, Dionis ii priveste
pe meseni, ale caror chipuri traduc dezumanizarea, orasul cu carciuma ilustrand
defapt si un alt motiv, anume motivul imago mundi. Asta inseamna ca pentru
Dionis lumea e in ansamblul ei un spatiu captiv, terifiant si iata de ce
tanarul aspira sa se proiecteze intr-un alt timp si alt loc.
Urmeaza apoi descrierea camerei lui Dionis si prelungirii
labirintului orasului. Adeseori camera e un spatiu protector, care favorizeza
calatoria in timp si spatiu, dar aici isi pierde aceasta semnificatie.
Incaperea e sinistra, cu pereti acoperiti de mucegai si paianjeni, patul e
defapt o gramada de paie acoperite cu o plapuma rosie, uzata, masa e veche si
harbuita acoperita de scrajelituri si insemnari, in schimb pe podea sunt
maldere de carti de magie, alchimie, filosofie si in modul acesta se intregeste
portretul personajului. Pe perete atarna portretul tatalui pe care Dionis il
salute cu drag si respect si care reda imaginea unu tanar cu chip angelic, umba
tatalui insotind fiul si protejandu-l.
Apare prin irmare motivul umbrei, atat in acest episod cat si in
cel legat de calugarul Dan, care va desprinde umbra de trup cu ajutorul cartii
lui Zoroastru. In credintele stravechi sufletul e partea eternal, adica opusul
trupului perisalic.
Un motiv esential e motivul cartii sacre, care e cartea de magie a
lui Zoroastru, fiindca in gandirea mitica o carte sacra contine ceea ce doar
initiatii pot descifra si care are puterea de a modifica realul. Asa se intampla
si in situatia lui Dionis, care dupa ce o contempla pe Maria, de care se
indragostise, se contempla la randul sau cum canta la pian. Dupa un ritual
magic, Dionis pune degetul intr-un punct pe o harta stelara si dupa ce liniile
hartii incep sa se invarta, el are strania impresie ca strabate timpul inapoi
pana in copilarie si apoi pana in faza de fat nenascut, ca dupa aceea brusc
imaginea lui Dionis sa dispara, inlocuita de cea a calugarului Dan, in vremea
lui Alexandru cel Bun. Calugarul se trezeste dintr-un somn adanc si in care i se aratase figura unui tanar cu acelasi chip ca al sau si care e limpede ca e
chipul lui Dionis.
Dan e un calugar atipic in sensul in care citeste carti de magie
si apoi e indragostit de Maria, fata cu chip de inger, asemeni Mariei lui
Dionis. El ilustreaza demonul romantic care sfideaza divinitatea, un revoltat
prin excelenta si care in felul acesta, prin comportamentul sau, comite o
adevarata blasfemie atunci cand isi procura cartea lui Zoroastru.
Apare un motiv si el constant in romanstism, acela al lumii ca
spatiu paradisiac, aventura celor doi indragostiti repetand pacatul primului
cuplu uman. Dan si Maria descopera pe Luna o natura de inceput de lume si sunt
intampinati de ingeri care le indeplinesc orice dorinta chiar nerostita, ci
doar gandita. Urmeaza alungarea din Rai, datorita pacatului luciferic al lui
Dan de a se crede “Dumne..”, cu toate ca pe poarta stranie cu un citat din
ebraica se afla dogma lui Dumnezeu, simbol al prezentei creatorului. Tabloul
alungarii din Rai aminteste de caderea ingerilor si se revine asupra istoriei
lui Dionis. Acesta, ca avatar al lui Dan va fi absorbit de pedeapsa divina,
fiindca dupa ce se trezeste din somnul adanc, tatal Mariei recunoaste in el pe
urmasul familiei aristocrate, care lasase o avere uriasa, iar cei doi
indragostiti, Dionis si Maria, se vor casatori.
Multumesc,m-aţi ajutat foarte mult.
RăspundețiȘtergereSlot machine for sale | DMC
RăspundețiȘtergereThis website 당진 출장안마 uses cookies on 사천 출장마사지 our site, so you can enjoy 안산 출장샵 the casino experience without having to! This website uses cookies to 부산광역 출장마사지 improve your experience. 포항 출장안마 Read more. Rating: 4.3 · 20 votes