Citeste!
A
fost publicata in 1840, in primul an al revistei “Dacia literara”, fondata de
Mihail Kogalniceanu. Inca de la inceput a fost diagnosticata
drept o capodopera si despre ea spune George Calinescu ca daca limba romana ar
fi avut si ar avea aceeasi circulatie asemeni limbii engleze, atunci aceasta
proza admirabila ar fi ajuns sa fie cunoscuta ca “Hamlet” a lui Shakespeare.
Valoarea
de capodopera ii este conferita nuvelei in primul rand de faptul ca e o sinteza
a 3 curente literare: clasicism, realism si romantism. Daca in literatura
vest-europeana clasicismul si romantismul sunt curente total opuse, la noi ele
adeseori au fuzionat, deoarece noi nu am avut un clasicism propriu-zis avand
in vedere ca in secolul XVII la noi se scriau inca cronici. Asa se face ca
pasoptistii care ilustreaza la noi prima etapa a romantismului nu au fost atat
de radicali cu estetica de orientare clasica si nu este numai cazul lui
Costache Nerguzii ci si al altor scriitori (Grigore Alexandrescu, Vasile
Alecsandri, etc) care au realizat aceasta sinteza. Chiar Eminescu in codul
etapei urmatoare(cea a marilor clasici) cu toate ca un romantic prin excelenta se apropie si de clasicism,
mai ales cand e vorba de constructia riguroasa (forma) textelor sale poetice.
De
clasicism tine constructia rationala a textului, si anume e structurata in 4
parti simetrice si prevazut cu un motto care esentializeaza partea respectiva.
Simetria se realizeaza intre capitolele 1-4, si 2-3. Concret, se prezinta simetric
in capitolul 1 si 4 doua evenimente esentiale din viata lui Alexandru
Lapusneanu ,si anume sosirea lui in Moldova in fruntea unei osti turcesti
pentru a-si redobandi tronul pierdut in prima domnie. Inca din prima scena
rezulta ca el vine de asemeni sa-si puna in aplicare planul de razbunare impotriva
tradatorilor. In capitolul 4 se prezinta moartea tiranului care asa dupa cum
spun cei doi boieri: Spancioc si Stroici, trebuie sa invete sa moara dupa ce
toata viata a ucis. Si in aceasta scena Alexandru Lapusneanu e egal cu sine
insusi, ca in prima aprte, respectiva e tiranul absolut, crud si sangeros, care
incearca sa fie destin pentru cei din jur. Simetria celor doua capitol e
sugerata altfel si prin motto-urile lor, vorbele lui Alexandru Lapusneanu, anume:
“Daca voi nu ma vreti, eu va vreu” si “ De ma voi scula, pre multi am sa popesc
si eu”.
Sunt
simetrce apoi capitolele 2 si 3 in sensul in care ele traduc ororile provocate
de razbunarea voievodului care transforma tara intr-o scena sangeroasa de ev mediu.
Ele concentreaza un scenariu foarte riguros in care Voda pune sa fie ucisi nu
numai cei care il tradeaza, ci pe orice boier il banuia de complicitate cu
ceilalti. Capetele sunt infipte pe zidurile cetatii pentru a inspira spaima si
pentru a-si arata forta pedepsitoare, ingrozindu-i pe supusii sai. Confisca
averile celor ucisi si face nesigura viata vaduvelor si orfanelor. Acest lucru
e concentrat in vorbele de disperare ale unei vaduve si adresate doamnei
Ruxandra: “Ai sa dai sama, Doamna”. Perfecta simetrie a capitolelor 2 si 3 se
traduce prin scena centrala a nuvelei, cea a ospatului sangeros spre care
evolueaza toata actiunea din primele doua capitole. E o scena construita cu o
mare tehnica epica (narativa), anume pe secvente, incepand de la subscena din
biserica domneasca unde Lapusneanu inconjurat de boieri sta afundat in
rugaciune si smerenie, imbracat in tinuta de mare gala, cu coroana paleologilor
pe cap, cuprins parca de remuscari. Naratorul tine a preciza ca ceva mai
devreme paruse ceva mai bland, nu mai ucisese cu atata cinism si acest
comportament traduce atunci disimularea voievodului care e un foarte bun
psiholog si stie ca boierii, in naivitatea lor, vor face intocmai dupa cum
planuise el. Dupa slujba li se adreseaza pe un glas plin de tristete, opus
celui tiranic de pana atunci, isi marturiseste vinovatia si ii invita cu
ipocrizie la un praznic de impacare. Singurii care inteleg ca tiranul e un
ipocrit si un disimulant sun cei doi boieri Spancioc si Stroici, care intuind
ce va urma fug in Polonia. Boierii cred in vorbele domnitorului si nu se
gandesc la nimic rau nici atunci cand slugile le cer sa intre in sala ospatului
fara arme.
Scenariul
epic e construit tot dupa conceptele clasicismului, adica e vizibila perfecta
unitate de actiune. Evenimentele sunt legate intre ele dupa principiul
cauza-efect, cauza-efect, iar momentele subiectului sunt perfect marcate.
Rezulta o constructie inchegata, fara nimic abiguu, ambiguitatea fiind
cultivata in romantism si modernism. Constructia rotunda a textului e semnalata
de vocea care relateaza. Un cititor antent ca fi placut surprins sa constate
ca nuvela se deschide cu vocea naratorului cronicar, in sensul in care intr-o
cronica faptele sunt prezentate sobru, se aduc precizari de natura istorica, iar
cronicarul incearca sa fie neutru, de parca ar consemna evenimentele.
Asa
se intampla si aici, unde vocea naratoriala comprima faptele istorice ale
Moldovei dupa detronarea lui Lapusneanu din prima sa domnie si spune ca pe tron
a urcat, ajutat de boieri Iacob Ierarhitul, apoi Stefan Tomsa si se revine la
Lapusneanu cu Ruxandra, fiica lui Petru Rares. Abia dupa aceea vocea
cronicarului inceteaza si intra in scena vocea naratorului obiectiv, specific
epicii de fictiune. E vorba de prima mare scena a nuvelei, cea in care
Lapusneanu e intampinat la granita Moldovei de solia trimisa de Tomsa si
formata din vornicul Motoc, postelnicul Veverita si cei doi boieri tineri
Spancioc si Stroici.
Naratorul
pastreaza obiectivitatea, nu comenteaza evenimentele, ci in numele verosimilitatii
lasa personajele sa se puna in evidenta in fata naratarului. In finalul nuvelei
tace si el si rasuna din nou vocea naratorului cronicar, care isi informeaza
naratarul ca Lapusneanu a lasat o pata de sange in istoria Moldovei si a fost
ingropat la manastirea Slatina, pe care a ctitorit-o.
In
legatura cu aceasta constructie de tip rational trebuie precizat ca
functioneaza aici ceea ce numim petica organicului sau a organicitatii, care
deriva din poetica lui Aristotel. Aceasta poetica va fi materializata mai
tarziu, in perioada noastra interbelica de Liviu Rebreanu in cele 3 capodopere romanesti ale
sale: “Ion”, “Padurea spanzuratilor” si “Rascoala”. Despre poetica organicului
sau a organicitatii vorbeste cercetatorul literar Mircea Muthu in lucrarea sa
“Rebreanu sau paradoxul organicului”.
Observatiile
criticului pot fi aplicate si acestei nuvele admirabile. Poetica organicului
sau a organicitatii consta in viziunea asupra unui text ca functionand asemeni
unui organism viu. Daca e sa luam in discutie organismal uman, o prima remarca
e ca toate partile componente sunt in perfecta legatura intre ele, unul
influenteaza intregaul si invers si orice dereglare sau disfunctie afecteaza
intregul. Cand e vorba de un text literar, organicitatea lui consta in faptul
ca fiecare element isi are rostul la nivelul intregului de asemenea maniera
incat daca teoretic se scoate din text un segment, respectivul text nu mai
da impresia de logica interioara perfecta.
O
tehinca ce sta la baza organicitatii e ceea ce numim tehnica metonimica.
Metonimia e acea figura de stil in care partea exprima intregul, iar intregul
se regaseste in parte. Tehnica
metonimica se vede in aceasta nuvela inca din prima scena care anticipeaza
intregul text. Se anticipeaza personalitatea protagonistului, faptul ca e un
personaj caracter, se anticipeaza apoi relatiile sale cu boierii, scenariul
epic format din evenimente sangeroase, inclusiv sfarsitul lui Motoc caruia
Voda ii spune ca nu-si va manji palosul in sangele lui de tradator, ceea ce se
va si intampla, fiindca il va da pe mana multimii sa-l sfasie. Tot in prima
scena se anticipeaza relatiile dintre boierii mari si cei tineri si patrioti
sau relatiile dintre domni si popor.
Tot
de clasicism tine apoi cultivarea personajelor-caracter si prin urmare textul
respecta regula unitatii de personaje. Astfel, personajele sunt statice, nu
evolueaza pentru ca ele trebuie sa creeze impresia de adevar si dupa cum spune
Boileau caracterul nu se poate modifica intr-un interval scurt de timp. Lapusneanu
e tiranul absolut si va ramane asa pe tot parcursul textului inclusiv in scena
mortii lui. Ca si in prima scena si in ultima vorbeste in pilde, ii ameninta pe
toti cu moartea, inclusiv pe sotia sa si pe Bogdan, succesorul la tron.
Motoc
e personajul-caracter care ilustreaza ipocritul cameleonic, dornic de
parvenire, tradatorul lipsit de scrupule capabil sa unelteasca impotriva
tuturor pentru a-si atinge scopurile. Ca oricarui parvenit ii lipseste
demnitatea, dovada comportamentul obedient in preajma lui Lapusneanu in special
in scena din capitolul al treilea cand din cinism domnitorul il oblige sa
priveasca masacrul. Motoc rade galben la fata pentru a-i da impresia lui
Lapusneanu ca-l aproba cu toate ca e mort de spaima. Trece dintr-o stare in
alta cand multimea ii cere capul, devine arrogant si ii cere lui Voda sa puna
tunurile pe “prostime” fiindca el e mare boier dar il roaga apoi pe domnitor sa
nu-l arunce celor de afara.
Tot
personaj-caracter e doamna Ruxandra care este descendenta musatinilor, isi
iubeste tara si e indurerata de soarta acesteia si gaseste forta morala de a-si
scapa poporul de tiranul varsator de sange.
In
ceea ce priveste codul romantic, el e semnalat de tema nuvelei, aceea de
evocare a istoriei nationale. Atmosfera Moldovei asa cum rezulta atat din
scenariul epic, cat si din hinterland e una shakesperiana, adica una malefica,
iar Moldova e o scena sangeroasa asa cum in dramele lui Shakespeare avem de-a
face cu o lume a crimelor, a terorilor generate de aspiratia spre putere. Romanticii
au fost fascinati de opera lui Shakespeare in care au recunoscut un adevarat
model literar. Personajele nu sunt doar caractere ci si personaje exceptionale,
adica neobijnuite in situatii neobijnuite. Lapusneanu e personaj exceptional, memorabil si toate
intamplarile in care apare sunt intr-adevar deosebite si relevante. Acelasi lucru
se intampla si cu doamna Ruxandra.
Ca
in intregul romantism , personajele sunt antitetice, Lapusneanu e demonul
romantic, iar doamna Ruxandra e femeia inger, apoi apare opozitia dintre
Lapusneanu si Tomsa, cel din urma fugind din Moldova nu din lasitate, ci
pentru a o proteja, alta opozitie e cea dintre boieri si popor si cea dintre
Tomsa si boieri in general.
In
cadrul romantismului se cauta efecte stranii, romanticii iubind tot ce e bizar,
care insoliteaza. Scena uciderii celor 47 de boieri finalizata cu piramida macabra
a capetelor acestora e o scena pur romantica.
De
realism tine faptul ca nuvela e absolut obiectiva. Personajele sunt tipuri
sociale, adica ilustreaza arhitectura sociala a Moldovei secolului XVI. Din
acest punct de vedere Lapusneanu e tipul domnitorului moldovean obligat sa lupte
impotriva boierilor. Pana la un punct actiunile lui Lapusneanu sunt justificate
istoriceste. Motoc e tipul boierului moldovean al perioadei istorice relevate aici si care se
afla mereu in fruntea tradatorilor. Spancioc si Stroici sunt boierii tineri si
luminati care inteleg pericolul in care se afla tara condusa de un tiran
sangeros si pe de alta parte amenintata de uneltirile boieresti. Ca in orice
proza realista hinterlandul e foarte bine marcat prin aceea ca textul recreaza
Moldova sfarsitului secolului XVI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu