Romanul în
discuţie conţine toate codurile poeticii lui George Călinescu şi atestă că
romancierul nu poate fi redus la un balzacian aşa cum s-a vorbit adeseori în
critica literară mai veche.
S-a vorbit
de foarte multe ori de incipitul acestui roman, care ar atesta in cel mai înalt
grad balzacianismul lui G. Călinescu. E vorba de celebra descriere a străzii
Antim din Bucureşti, care pare a fi de factura balzaciană, numai că G.
Călinescu operează o nuanţare a tehnicii lui Balzac, pe care o adaptează la romanul
modern de secol XX. Concret, la Balzac naratorul face ample descriei ale
mediului, ale personajelor, începând cu descrierea cartierului, a străzii, a arhitecturii
casei, a interioarelor, a vestimentaţiei, care poartă în viziunea balzaciană
semnele personalităţii care trăieşte în acest mediu.
G. Călinescu
recurge însă la o tehnică inventată abia în secolul XX, anume introduce
personajul-reflector, care îl substituie adeseori pe narator sau naratorul
preia în diferite momente perspectiva acestui personaj-reflector.
Descrierea
străzii Antim se face nu de către narator în mod direct, ci el preia perspectiva
lui Felix Sima, care soseşte de la Iaşi la Bucureşti în urma morţii tatălui său
şi caută casa lui Costache Giurgiuveanu, o rudă aleasă de tatăl adolescentului
ca tutore al fiului său.
Felix
priveşte cu atenţie casele cu un aspect neutru construite monumental, dar fără
stil. El concluzionază că e pe strada negustorilor imbogăţiţi, dornici să îşi
dubleze opulenţa, dar lipsiţi de cultură. El e neplăcut surprins de aspectul
casei pe care o caută, care e la fel ca celalalte, dar se vede că e
neîngrijită, ceea ce anticipează că proprietarul e un avar, care îşi reprimă
orice bucurie sau plăcere adunând ban peste ban.
După ce sună
îndelung, apare un om care îl surprinde pe Felix, o dată pentru că bătrânul îi
spune că aici nu locuieşte nimeni şi apoi surpriza e de proporţii datorită
vestimentaţiei omului. E îmbrăcat sărăcacios, are pantaloni vechi, rupţi şi în
loc de curea are pantalonii legaţi cu o frânghie. Se sugerează şi mai puternic
statutul de avar al lui C. Giurgiuveanu. După ce revine în faţa aceleiaşi case,
bătrânul îşi recunoaşte identitatea şi urmează vizualizarea de către Felix a
interiorului salonului şi a celor adunaţi aici.
Încăperea e
plină de lucruri vechi,din nou semn al avariţiei proprietarului, iar tânărul
înţelege de la bun început marea afecţiune a lui C. Giurgiuveanu pentru Otilia,
a cărei tutore este. Spre deosebire de alţi avari din literatura universală,
dezumanizaţi de patima pentru bani, C. Giurguveanu îşi păstrează dimensiunea
umana tocmai datorită dragostei pentru Otilia. Tânărul îi găseşte grupaţi pe
cei din clanul Tulea în jurul Aglaei, sora lui C.Giurgiuveanu, despre care doctorul
Weissmann
va spune ca e “baba absolută,rea şi acră”. Aspectul ei sever şi îmbrăcămintea
de culoare închisă îl surprind neplăcut pe Felix, mai ales trăsăturile femeii,
care traduc răutatea, suspiciunea şi dorinţa aprigă de a-l ţine tot timpul sub
supraveghere pe fratele ei şi mai ales pe Otilia, pentru ca nu cumva bătrânul
să îi lase ei averea.
Şi în
situaţia Aglaei, G. Călinescu nuanţează personajul-caracter, adică femeia scorpie.
Nici ea nu se dezumanizează datorită dragostei de mamă pentru cei trei copii ai
ei: Olimpia, Titi şi Aurica, pe care vrea să îi vadă la casa lor, lucru posibil
doar cu ajutorul averii lui C. Giurgiuveanu.
S-a spus
pe bună dreptate că “Enigma Otiliei” e romanul unei averi, iar goana după avere
provine de la Balzac. G. Călinescu îmbină însă această temă cu altele, anume avem
de-a face cu un roman de familie, unul de dragoste şi unul de formare a unei
personalităţi.
Romanul
de familie e mai cu seamă realizat prin familia Tulea, dar şi prin relaţiile de
familie dintre Aglaia, C. Giurgiuveanu şi Otilia.
În
această prima scenă se descoperă codul romanului baroc prin excepţionala
portretistică, Felix fiind de altfel un tânăr cu o foarte mare educaţie
culturală şi care ştie să descopere detalii care produc plăcere estetică.
Tânărul îi priveşte îndelung pe cei din jur, care trezesc curiozitatea, mai
ales pe Otilia cu aerul ei enigmatic, de o frumuseţe care traduce feminitatea,
rafinamentul, sensibilitatea. De asemeni Felix e impresionat de moşierul
Leonida Pascalopol, aristocrat pur sânge, cu un comportament de nobil şi cu un
aspect care traduce descendenţa sa, educaţia şi cultura moşierului.
După un
timp Otilia îl trimite pe Felix să se odihnească în camera ei după drumul lung
făcut de la Iaşi la Bucureşti. Se reia metoda balzaciană a anticipării personajului
prin obiectele care îi aparţin, doar că şi acum perspectiva e cea a personajului-reflector.
Felix priveşte cu uimire şi plăcere obiectele de lux ale Otiliei, toaletele şi
parfumurile frantuzeşti, cărţile rare, dar în acelaşi timp jucăriile din
copilaria fetei şi toate aceste sugerează dualitatea Otiliei, amestec de copil
şi fata enigmatică şi rafinată.
Vorbind
despre propriul roman, G. Calinescu spune că în fond enigma Otiliei stă tocmai
în feminitatea ei.
Ca bildus
roman se prezintă etapele de formare a personalităţii lui Felix, care va
cunoaşte acum o altă lume decât cea de la Iaşi, va descoperi tensiunile, conflictele
dintre clanul Tulea şi Otilia şi C. Giurgiuveanu. Apoi va descoperi
disensiunile din clanul Tulea, romanul de familie transformându-se într-un
admirabil studiu de psihanaliză şi psihologie. Din nou G. Călinescu depăşeşte
balzacianismul şi îşi deschide romanul spre epistema secolului XX o dată prin
fine sugestii care trimit la realismul einsteinian şi apoi la concluziile
psihanalizei. Sigmund Freud şi ucenicii săi au studiat efectele eredităţii şi
cele ale mediului. Savantul vienez descoperă importanţa subconştientului uman
în viaţa omului, pentru că subconştientul nostru conţine în stare latentă toate
instinctele agresive, dar şi atavismele care conduc de cele mai multe ori la
degenerescenţă, la boli psihice, tare fizice, morale şi intelectuale.
Clanul
Tulea devine adeseori în roman obiectul cercetării psihanalitice. Toţi sunt
nişte degeneraţi, Simion Tulea e cel mai tarat, ramolit, zaharisit, trăieşte o
foame patologică, ba se şi semnează Iisus Hristos. Stă toată ziua inconjurat de
găini şi coase la gherghef, iar naratorul sugerează că progeniturile lui şi ale
Aglaei îi moştenesc degenerescenţa. Olimpia e o
blazată, o abulică, lipsită de orice plăceri a vieţii, nu e în stare
nici măcar să iubească şi se va căsătorii cu Stănică Raţiu, cel din urmă
sperând că din această căsătorie va ajunge la averea lui C. Giurgiuveanu. Titi
e şi el degeneratul absolut, care se leagănă de uşă, total lipsit de
inteligenţa şi bântuit de scene erotice. Aşa se întâmplă şi cu Aurica, obsedată
de măritiş, care vede în fiecare bărbat un potenţial soţ, e lipsită de
feminitate şi se hrăneşte cu ura împotriva Otiliei pentru farmecul acesteia.
Istoria clanului Tulea e limpede prezentată de naratorul estet baroc, dar şi
din perspectiva lui Felix.
Un
personaj pitoresc e Stănică Raţiu, avocat fără procese, care ilustrează
parvenitul din literatura clasică, dar şi de data aceasta. G. Călinescu
apelează la codul clasicismului şi îl adaptează realismului de secol XX. Cum
spune chiar G. Călinescu, S. Raţiu e un Caţavencu al familiei, adică un demagog
desăvârşit şi aşa cum Caţavencu laudă ţara şi îi vrea binele, dar camuflează
defapt aspiraţia de a se îmbogăţi prin politică. Şi S. Raţiu laudă în exces
familia, importanţa ei socială, se declară un familist absolut pentru a nu îşi
trăda în faţa celorlalţi intenţia de a pune mâna pe averea lui C. Giurgiuveanu.
Când va pune mâna pe ea se va despărţi de Olimpia, se va recăsători cu Georgeta
şi va intra în politică.
Pe fondul
luptei pentru această avere se desfăşoară povestea de dragoste şi gelozie a lui
Felix, care trăieşte o adevarată dramă generată de imposibilitatea lui de a o
cunoaşte cu adevărat pe Otilia şi din nou intervine relativismul secolului XX.
E chinuit de intrebarea dacă Otilia îl iubeşte sau are pentru el doar un
sentiment de dragoste modernă şi dacă nu cumva fata e îndrăgostită de L. Pascalopol.
Comportamentul Otiliei îl aruncă mereu în incertitudine, fiindcă fata pare a
oscila mereu mărdurisindu-i adeseori că-l iubeşte, dar că iubirea lor nu se
poate împlini pentru că ar fi o piedică în realizarea profesională a tânărului.
La moşia
lui Pascalopol dilema interioară a lui Felix se adânceşte, e aproape convins că
Otilia nu îl iubeşte, dovadă comportamentul ei glacial şi tandreţea ei cu
Pascalopol. Descrierea interioarelor conacului boieresc ca şi cea a Bărăganului
ţine de baroc şi mai puţin de balzacianism. Se zăboveşte îndelung asupra
obiectelor de preţ, asupra colecţiei de arme vechi, a tablourilor, a cărţilor,
a mobilierului, semn al bunului gust şi al descendenţei nobiliare.
Admirabilă
scena, cu mari efecte estetice, e cea în care C. Giurgiuveanu, după atacul de
epilepsie stă în pat înconjurat de ceilalţi. Din nou clanul Tulea se grupează
la comanda Aglaei, îi spionează fără jenă pe ceilalţi ca din gesturile şi
privirile acestora să vadă dacă nu cumva Otilia ştie unde e ascunsă averea lui
C. Giurgiuveanu. Scena devine anamorfotică când la porunca Aglaei devastează
cămara bolnavului, mănâncă şi beau fără reţinere sub ochii îngroziţi ai
bolnavului.
Admirabilă
e şi scena în care S. Raţiu caută în toată casa averea bătrânului, sub
privirile îngrozite ale bolnavului. Îi provoacă acestuia din urmă un nou atac,
de data aceasta unul mortal, atunci când îi smulge de sub saltea cutia cu banii
şi actele bătrânului.
Urmează
alungarea Otiliei de către Aglaia, căsătoria ei cu Pascalopol şi plecarea la
Paris, după care e intercalat un blank şi scena finală, tulburătoare, care
asigură finalul deschis.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu