luni, 22 martie 2021

Universul poeziei lui Nichita Stănescu

 



Debutul lui Nichita Stănescu înseamnă o nouă etapă în istoria poeziei românești, și aceasta pentru că are loc după o perioadă sumbră din cultura noastră, numită de Marin Preda “deceniul obsedant”, adică e vorba despre cei 10 ani care au urmat celui de-al Doilea Război Mondial.

                Drama culturii noastre, dar și cea la toate nivelele sociale a fost provocată de introducerea forțată a comunismului în varianta cea mai dură, și anume cea stalinistă. Toată cultura s-a ideologizat și s-a operat astfel o ruptură în continuitatea noastră culturală. Mai precis, la modul ideologic au fost negate valorile anterioare și s-a impus ceea ce se numește “realismul socialist”.

                Au fost interzise operele multor scriitori, cum e de exemplu Lucian Blaga, Camil Petrescu, etc, iar opera altora a fost trunchiată, adică s-a lăsat pe piață și în biblioteci doar anumite texte ale scriitorilor. În locul marilor scriitori interbelici au apărut niște ditirambi, adică niște ideologi care au transformat literatura într-o jalnică modalitate de a laudă comunismul, ideologia comunistă, lideri comuniști, alianța dintre țărănime și muncitorime, etc.

                În ceea ce îl privește pe Nichita Stănescu, el debutează în presa literară în anul 1957, concomitent în două reviste literare, în “România literară” de la București și în “Tribuna” de la Cluj.

                Perioada sa primă de creație este tutelată de poezia lui Labiș, adică textele traduc frenezia vieții, bucuria de a exista, uriașele energii ale umanității și ceea ce e foarte important e că el repune în drepturi eul liric, ființapoetică, pe care o situează în centrul fiecărui text poetic din această etapă.

                Debutul editorial are loc în 1960 prin volumul “Sensul iubirii” cu cele trei valori morfologice ale verbului “a fi”, verb care apare obsedant în volum. Se traduce aici intenția lui Stănescu de a atrage atenția că poetul își propune pe lângă o poezie a eului, o poezie ontological, în care să se celebreze existența.

                În critica literară românească N Stănescu e integrat în ceea ce unii numesc neomodernism, care e un concept artificial în sensul în care în alte culturi el nu se folosește. Defapt cei care l-au inventat nu au vrut decât să arate că lirica stănesciană se subsumează modernismului matur postbelic și nu a celui de secol XX.

                Eul liric stănescian se naște greu, trebuind a străbate o serie de trepte inițiatice până când se va cunoaște pe sine și se va putea exprima ca sine absolut. Se face defapt o trimitere la filosofia existențialistă a lui Jean Paul Sartre. Acesta face diferența între ceea ce el numește “în sinele” și “pentru sinele”. “În sinele” e sinele defapt care nu e încă conștient de existența să, adică nu se cunoaște, în vreme ce “pentru sinele” e acea ipostază a ființei când aceasta ia act pe deplin de ființare, adică marchează etapa în care omul sau eul este pe deplin conștient de ceea ce este și abia atunci poate vorbi cu adevărat despre sine și lume. Nașterea aceasta a eului poetic din ființa poetică va fi urmărită pas cu pas în volumul “11 elegii”.

                În lirica stănesciană revine obsedant motivul ochiului cu dinți, motiv inventat de Stănescu și care traduce aspirația spre cunoaștere prin contemplare, dar și prin încorporare. Apoi un alt motiv constant este motivul ochiului de marțian, adică a unui ochi dintr-o altă lume care ne contemplă.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu