Vârful simbolismului îl ilustrează opera lui George
Bacovia, un poet de prim rang şi care a înţeles pe deplin estetica simbolismului.
Dacă în
cercetarea literară multă vreme s-a absolutizat dimensiunea simbolistă a operi
bacoviene, cercetătorii ulteriori arată că aşa cum se întâmplă cu orice poet al
lumii, şi Bacovia sparge limitele unui singur curent şi asimilează în opera sa
elemente care ţin de alte curente. Printre criticii care îmbrăţişează această
idee se află şi Nicolae Manlescu şi Ion Pop, care face afirmaţia că Bacovia
realizează o sinteză de simbolism, expresionism si literatură a absurdului.
Regăsim în
toată opera lui Bacovia codul simbolismului, şi anume el cultivă poezia pură,
dezepicizată şi fără elemente de dramatic, adică refuză poemul şi se limitează
la texte condensate, care încorporează imagini care traduc senzaţiile fiinţei
poetice. În felul acesta imaginarul poetic este
antifigurativ, adică nu se mai redau obiectele, poezia nu mai e
mimetică, nu mai crează impresia de realitate, ci se contrage mereu în
simboluri.
Apoi
Bacovia îşi construieşte popriile simboluri obsedante: cavoul, plumbul,oraşul
de provincie, pentru că simboliştii sunt citadini, în vreme ce romanticii sunt
poeţi ai naturii. Apare la Bacovia parcul autumnal, devastat de ploi monotone
şi care crează senzaţia de distrugere chiar a vieţii. Alte simboluri sunt
abatorul, simbol al agresivităţii, moina, ninsoarea fără sfârşit, clădirile sau
locuinţele lacustre, metafore defapt ale unor spaţii inchise, terorizante, a
unei lumi în derivă. De asemeni, simboluri sunt şi culorile: alb, negru, gri,
verde, galben şi care în calitate de simboluri converg înspre a traduce
teroarea realului.
Tot în
spirit simbolist Bacovia operează o revoluţionare a limbajului poetic, apropie poezia de
muzică, respectiv de cea funebră şi de artele plastice, mai ales de grafică.
Apoi Bacovia cultivă corespondenţele, vagul, ambiguitatea şi estetica urâtului.
În lirica
lui Bacovia decorul în care se mişcă fiinţa poetică devine o expresie a
trăirilor violente, inclusiv spatiul-cameră nu mai e unul protector, ci unul
simtit ca un spaţiu capcană.
În ceea ce
priveşte literatura absurdului, ea se naşte în preajma Primului Razboi Modial.
Din perspectiva acesteia, realul e guvernat de ilogic, nimic nu se mai
subordonează unei anume raţiuni, totul e posibil ca într-o lume pe dos, fiinţa
umană este mereu agresată de absurdul existenţial, iar în cele din urmă se
înstrăinează de sine, nu se mai cunoaşte şi îşi consumă tragic singurătatea şi
neputinţa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu