marți, 7 iunie 2016

Plumb - G. Bacovia

>>>>>>>Citeste aici


     Încă din primul text rezultă reguli ale jocului bacovian, care vor fi aplicate în toate textele poetului.De altfel,acest prim text este un fel de matriţă din care vor rezulta toate celelalte texte, ceea ce înseamnă că avem o primă regulă care funcţionează şi în muzică atunci când e vorba de tehnica variaţiunilor pe aceeaşi temă.
     „Plumb” relevă şi regula construcţiei simetrice a poeziei, şi anume dacă se pun pe orizontală cele două strofe se vede clar că intenţia e cea de a le construi simetric, respectiv distribuţia părţilor de propoziţie, apoi cea a semnelor de punctuaţie, ceea ce ţine de o activitate cerebrală încât fiinţa poetică e în ipostaza unui homo ludens sau homo faber. Intervine atunci aici o problemă şi anume Bacovia nu mai este un poet confesiv în sensul clasic al cuvântului deoarece confesiunea presupune libertate în construcţie, spontaneitatea mărturisirii, în vreme ce rigoarea constructivă cenzurează confesiunea şi mai mult decât atât trăirile dramatice ale fiinţei poetice îşi pierd din intensitate.
     Dacă cititorul poeziei „Plumb” se apropie de acest text prin grila lingvisticii va observa înainte de toate alegerea de către poet din vocabularul limbii române mai ales a cuvintelor închise. În fonetică şi fonologie se vorbeşte despre cuvinte închise şi deschise, adică cele deschise se termină în vocală, diftong sau triftong şi operează o deschidere luminoasă a cuvintelor, în vreme ce cuvintele închise sunt cele care au la sfârşit fie o consoana, fie un grup consonantic, acestea crează senzaţia de închidere, un fel de senzaţie de apăsare şi dacă ne referim la faptul că simboliştii crează o poezie a senzaţiilor, cuvintele închise generează o dublă senzaţie, respectiv una vizuală şi una auditivă. Efectul e cu atât mai puternic încât Bacovia selectează mai ales cuvinte închise, iar dacă ele în sine nu sunt mereu închise şi se termină în vocală, diftong sau triftong, conţin consoane sau grupuri consonante care sugerează închiderea şi muzicalitatea sumbră.
   O altă regulă ar fi selectarea cuvintelor care duc la astfel de sugestii. Din punct de vedere sintactic cele două strofe sunt construite după principul simetriei, adică ambele încep cu „Dormeau” şi „Dormea”, adică cu un predicat care se află pe prima poziţie la modul indicativ, timp imperfect, doar ca difera persoana şi numărul.
   În afară de distribuţia părţilor de proporţie se conturează regula permutarii, şi anume regula rezultă din sintagmele „sicriele de plumb”, „flori de plumb”, „coroanele de plumb”, „amorul .. de plumb”, „aripele de plumb”. Se observă că prima trimite la ceva existent în realitate, şi anume exită într-adevăr sicrie de plumb, se operează însă apoi permutarea primului substantiv şi anume „sicriele” e înlocuit pe rând cu substantivele „flori”, „coroanele”, „amorul”, „aripele”, pastrându-se atributul substantival prepoziţional „de plumb”, rezultând o succesiune de oximoronuri, adica poezia se încarcă de imagini ale realului.
     „Plumb” conţine, mai ales datorită oximoronurilor, imagini care descriu un cavou în care fiinţa poetică e claustrată şi această teroare a închiderii e subtil sugerată de introducerea eului liric în a doua strofă.
     În prima strofă se conturează doar imaginea cavoului, subiectele sunt substantive din aria morţii, ca apoi în ultimele două versuri să apară subiectul gramatical, dar nici el formalizat ci inclus în terminaţia verbului cu valoare de predicat. E încă o sigestie a pierderii de sine, a înstrăinării fiinţei poetice, a senzaţiei de dispariţie, cavoul devenind un spaţiu-metaforă a morţii universale.

     Din poezie vizuală, textul se converteşte abia spre final într-una confesivă, şi anume fiinţa poetică se lansează într-un strigăt fiindcă singurătatea apare clar sugerată de trecerea de la strigăt la imagini ale cavoului, lucru sugerat în verul „stam singur lângă mort ... şi era frig”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu