joi, 9 iunie 2016

Testament - T. Arghezi

>>>>>>Citeste aici<<<<<<

   E un text de artă poetică în mod explicit, în sensul în care fiinţa poetică ia în discuţie căteva probleme de artă poetică, bunăoară geneza operei argheziene, funcţiile acesteia, limbajul poetic sau estetica urâtului. Şi acest text confirmă permanenta sinteză de traditionalism si modernism, dar şi incidenţa romantismului în opera argheziană.
   Titlul anticipează factura textului, şi anume e un document lăsat drept moştenire urmaşului literar, căruia fiinţa poetică i se adresează în mod direct într-un fel de dialog spiritual. Chiar acest tip de text, respectiv de testament literar, ţine mai degrabă de romantism si tradiţionalism decât de modernism. Fiinţa poetică precizează că îi lasă urmaşului nu bunuri materiale ci „un nume adunat pe o carte”. Metonimia „carte” denumeşte defapt toata opera lui Arghezi, adică partea numeşte întregul.
   Urmează apoi traducerea ideii privitoare la o imagine plastică de o mare forţă, desprinsă parcă din infernul lui Dante. E vorba despre imaginea strămoşilor care de-a lungul secolelor se târăsc pe brânci, cum spune textul „prin râpi şi gropi adânci”, ceea ce ilustrează aspiraţia lor de veacuri de a-şi depăşi condiţia de robi ai pământului, condamnaţi la umilinţă din vremuri străvechi. Fiinţa poetică sugerează că este exponentul acestor străbuni, un produs adică  al poporului condamnat de istorie, iar opera sa reflectă tocmai iferinţele şi aspiraţiile neamului său.
   În acest punct poetica argheziană e una tradiţională şi se situează în continuarea unei poetici mai vechi româneşti care îşi are originea în perioada noastră paşoptistă. E vorba de o viziune care descinde din romantismul minor şi în care poezia e un organ prin care se exprimă un intreg popor.
   Se glosează în continuare în „Testament” pe ideea că fiiţa poetică nu face decât să împlinească un destin dat poporului, anume acela ca din miijlocul lui să se nască un poet care să schimbe „sapa-n condei şi brazda-n călimară”. La modul metaforic fiinţa poetică argheziană simte oasele strămoşilor în propriul trup, ca apoi mergând pe această poetică de agora să pună problema limbajului poetic. Dacă poezia argheziană se vrea organ prin care să se exprime un popor, atunci şi limbajul poetic trebuie să se sprijine pe cel al poporului.
   Problema limbajului poetic e una importantă când e vorba de poezia lui Arghezi şi trebuie înţeleasă într-o manieră superioară în raport cu concepţia mai vechilor poeţi de agora. Mai precis, în text apar câteva sintagme, propoziţii şi fraze legate de limbajul poetic, şi anume:
     „Din graiul lor cu-ndemnuri pentru vite
       Eu am ivit cuvinte potrivite
       Şi leagăne urmaşilor stăpâni.
       Şi frământate mii de săptămâni
       Le-am prefăcut în versuri şi-n icoane.”
Sau
     „Slova de foc şi slova făurită
       Împărăcheate-n carte se mărită.”
   Apar aici două probleme de limbaj poetic şi anume cel rezultat din limbajul de comunicare, sau cel popular care pentru Arghezi înseamnă „slova de foc”, adică cuvântul inspirat în sensul în care poetul are un destin superior şi atunci limbajul lui trebuie să reflecte această limbă într-un limbaj poetic căutat cu trudă, frământat mii de săptămâni, adică unul în care cuvântul să fie stors de sens, să dobândească o nouă plasticitate  şi o nouă putere expresivă. „Slova făurită” este defapt o metonimie pentru limbajul poetic arghezian rezultat al unui act creator conştient ce constă în căutarea sensurilor subtile pe care acelaşi cuvânt le poate traduce.
   La modul sugestiv se pune problema funcţiilor poeziei argheziene. Funcţia poeziei lui Arghezi se vrea una multiplă, şi anume pe deoparte ea trebuie să fie vocea prin care se exprimă poporul şi nu în cerc restrâns de cititori ci un popor întreg. Apoi prin cultivarea esteticii urâtului, poezia argheziană se vrea o modalitate estetică de purificare a realului, de asemeni are o funcţie a cunoaşterii şi o funcţie de critică socială, poezia trebuind să se implice şî în realitatea concretă, să critice şi să pedepsească tarele sociale şi morale. Şi aceste funcţii sugerează că poezia lui Arghezi e o emanaţie a poeticii totalităţii, în sensul în care funcţiile enumerate mai sus ţin unele de tradiţionalism, altele de romantism şi altele de modernism.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu