Opera lui
Tudor Arghezi e de mari dimensiuni şi de o mare varietate şi anume e
autorul câtorva volume de versui, dintre care cele mai importante sunt: „Cuvinte
potrivite”, „Flori de mucigai”, „Alte cuvinte potrivite”, „Hore”, etc. E de asemeni
un prozator remarcabil, mai ales când e vorba de proza scurtă, de asemeni e
autorul a două romane: „Cimitirul Buna Vestire” şi „Ochii Maicii Domnului”, la
care se adaugă activitatea sa îndelungată de jurnalist, şi a fost un polemist
neîntrecut, comparabil cu Eminescu.
Debutu lui are loc târziu, la 47 de ani, ca apoi să
elaboreze un numar impresionant de volume. S-a format în cenaclul „Literatorul”
al lui Alexandru Macedonski, iar mai târziu întemeiază câteva reviste literare,
cum ar fi de exemplu revista „Bilete de papagal”.
După cum au observat încă primii critici, Arghezi
operează o adevărată revoluţionare a limbaului poetic şi e printre puţinii
poeţi care au reuşit să scape de influenţa puternică a limbajului poetic, care
în esenţă trebuie să fie unul solemn, elegant.
Opera argheziană dă impresia că intenţia autorului e
aceea de a utiliza întregul vocabular al limbii, orice tip de câmp semantic,
orice tip de limbaj, de la cel solemn, religios, până la limbajul abstract,
filosofic, de la blesteme la limbajul satirei, al parodiei, al caricaturii, la
limbajul puşcăriaşilor, al hoţilor, la limbajul copiilor, de la limbajul
literar la cel popular. Mai mult decât atât, diferite tipuri de limbaj există
în acelaşi text şi crează o reală plăcere estetică.
Încă din primul volum sunt ilustrare teme impresionante
ca număr, de la tema artei poetice, la meditaţia filosofică, la tema căutării
divinului, la tema iubirii, a revoltei sociale, la tema copilăriei, aşa încât
credem că la Arghezi se ilustrează o poetică ce poate fi denumită drept poetica
totalităţii. Aceasta înseamnă că Arghezi îşi propune să nu ramână tributar unei
singure maniere lirice, ci să ilustreze tendinţele poeziei europene de-a lungul
istoriei ei.
Poetul nostru preia psalmul în plină modernitate
estetică, psalmul fiind o specie lirică foarte veche, cu origine în lirica
ebraică, dar din nou Arghezi recrează psalmul, îi dă o altă semnificaţie şi îl
transferă în lirica filosofică.
Arghezi cultivă inclusiv literatura pentru copii, dar în
maniera unui mare poet, procedând asemănător cu pictorii secolului XX, care
apelează la pictura naivă, adică aşa cum o practică copiii, transmitând însă de
fiecare dată idei şi mesaje profunde.
Arghezi cultivă de asemeni ceea ce se numeşte poezia
microcosmosului, adică o poezie care celebrează lumea mică a plantelor, a
animalelor sau gâzelor, fie că fiinţa poetică descoperă la acest nivel
miracolul vieţii, fie că alteori descoperă urmele sacrului camuflat în această
lume mică.
În volumul „Cântare omului” Arghezi se află pe poziţia
opusă idealismului, deci a materialismului filosofic, potrivit căreia
universul, viaţa, omul, tot ceea ce există e un rezultat al transformărilor la
nivelul materiei, iar omul apare în viziunea darvinistă ca rezultat al
evoluţiei speciilor, ca rezultat al progreselor în gândire şi în nici un fel ca
o creaţie divină.
Trecerea de la o direcţie filosofică la alta e un lucru
rar în istoria poezie pentru că în mod obijnuit un poet se poziţionează
filosofic pe una sau alta dintre cele două direcţii, iată însă că Arghezi se
abate de la acest lucru tocmai pentru că poezia lui vrea să ilustreze practic
cele mai importante etape din poezia europeană.
Poetica totalităţii funcţionează şi la nivelul
curentelor literare care se intersectează în opera argheziană. Se spune în mod
obijnuit că Arghezi ilustrează atât tradiţionalismul cât şi modernismul
interbelic, însă există şi semnele altor curente, şi anume există multe texte
poetice scrise în cheie romantică, altele ilustrează simbolismul, altele
parnasianismul, manierismul si chiar clasicismul, pentru că Arghezi e autor de
fabule, fabula fiind în esenţă o specie clasică ce ţine de literatura
moralizatoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu