E un curent
literar care e o primă formă defapt a unei mişcări mai largi şi care poartă
denumirea de modernism. Aceasta din urmă începe să se cristalizeze în a doua
jumătate a secolului XIX, ca reacţie antiromantică,antinaturalistă şi împotriva
realismului de secol XIX. În cadrul modernismului se profilează mai multe
direcţii şi o primă manifestare e simbolismul, apoi mai târziu apare
expresionismul şi avangarda, iar în afara acestora apar scriitori individuali
care nu aderă la niciuna dintre direcţii, în sensul în care au propria
estetică, dar tot de natură modernistă.
Simbolismul
a apărut mai întâi în Franţa, în urma succesului pe care l-a avut un
articol-program publicat în 1886 cu titlul „Simbolismul” semnat de Jean Moréas.
Curentul
acesta e interesant şi printr-o problemă legată de estetica lui şi anume
e o estetică de mare varietate în sensul în care, esteticile curentelor
anterioare sunt relativ unitare, în vreme ce la nivelul simbolismului
diversitatea de idei e foarte mare.
Matei
Călinescu studiază simbolismul în lucrarea sa „Conceptul modern de poezie” în
capitolul „Concepptul simbolist de poezie”. O primă observaţie a cercetătorului
e aceea că germenii simbolismului se află în opera a trei mari poeţi europeni,
anume romanticul târziu Novalis, apoi Charles Baudelaire, la care se adaugă
sugestiile preţioase ale lui Edgar Allan Poe.
Are loc o
îndepărtare de la arta figurativă în sensul în care imaginile din textele
simboliste nu mai crează impresia de realitate ci orice imagine se încarcă de o
anumită simbolistică pe care nu o au în realitatea concretă. Deci prima
trăsătura a Simbolismului e aspiraţia spre arta pură, opsă realităţii concrete.
Din totdeauna în poezie s-au cultivat simboluri, dar înainte de simbolism
acestea aveau un carcater universal în sensul în care erau folosite cu acesaşi
sens de poeţi şi în general de scriitori. De exemplu, in cadrul romantismului
există multe simboluri, cum ar fii apa, luna, întunericul ş. a, cu aproximativ
acelaşi sens. Fiecare simbolist îşi crează propriile simboluri, deci vorbim de
simboluri individuale şi care închid de multe ori sensurile, sau crează
impresia de vag, de straniu, şi care provoacă plăcerea estetică.
O altă
trăsătură a simbolismului e modificarea radicală a concepţiei despre limbajul
poetic. Un nou limbaj poetic, socotesc simbolistii, trebuie să apropie poezia
de muzică, de pictură, atâta timp cât poezia trebuie să fie artă pură.
Au apărut
câteva chestiuni interesante care au pătruns şi în simbolismul românesc. O
primă teorie e teoria vocalelor, preluată de simbolisti de la Arthur Rembaud.
A. Rembaud arată că de exemplu vocala „a” ar sugera culoarea roşie, „i” –
galben, etc, şi atunci dacă în poezie se folosesc cuvinte cu multe vocale
impreisa e una vizuală, cititorul rămânând fascinat de simfonia de culori care
iradiaza din text. În fonetică se spune că vocalele sunt sunete muzicale, în
vreme ce consoanele sunt zgomote. Două sunt cele mai importante teorii privind
muzicalizarea textului poetic. Una ii aparţine lui Paul Verlaine, pentru care
topirea cuvintelor în muzică poate fi realizată prin ritmuri şi rime diferite,
dar mai ales prin rime interioare, apoi prin asonanţe sau utilizând structuri
ori versuri cu rol de refren. A doua teorie îi aparţine lui René Ghil şi porta
denumirea de instrumentalism. R. Ghil îşi exprimă convingerea că textul poetic
se poate topi în muzică dacă poetul îşi construieşte muzica astfel încât să
creeze scultătorului sau cititorului senzaţia că aude sunetele scoase de
instrumente muzicale.
O altă
trăsătură şi poate cea mai importantă e aceea că pentru prima oară în istoria
poeziei europene, cea simbolistă se vrea prin excelenţă o poeize a senzaţiilor.
Concret, poeţii simbolişti îşi traduc în textele lor senzaţiile pe care un
obiect li le crează şi la rândul său cititorul e invitat a recepta poezia mai
ales senzorial cu toate simţurile, cel vizual, auditiv,tactil, olfactiv şi
chiar şi cel gustativ.
Altă
trăsătură e cultivarea corespondenţelor, idee preluată din opera lui Charles
Baudelaire. La poetul francez fiinţa poetică face subtile legături între
senzaţiile trăite, fie intre senzaţii şi obiectele care le-a provocat, fie
între diferite obiecte ale realităţii. În fond, în felul acesta poezia vindecă
realul de rupturi creând impresia că lumea nu se carcaterizează prin haos ci
dinpotrivă presupune o uriaşă reţea de relaţii.
O altă
trăsătură e cultivarea vagului, a straniului, lucru ce vine de la Stéphane
Mallarmé, pentru care poezia trebuie să fie ambiguă.
Altă
trăsătura ce nu apare însă la toţi imboliştii, e cultivarea urâtului, ale cărei
principii sunt preluate de la Baudelaire. Poetul spune că secole de-a rândul
s-a evitat a se ridica în poezie ceea ce e rău, dizgraţios în realitatea
concretă, insă ridicarea acestora în sferele artelor exorcizează răul şi îl
transormă în obiect estetic, capabil să provoace plăcerea estetică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu