joi, 9 iunie 2016

Negru - G. Bacovia


   Este o poezie remarcabilă pentru convertirea poeziei confesive într-una pur vizuală.
   Fiinţa poetică pare redusă doar la un ochi care vizualizează nişte imagini, toate invadate de negru, ca apoi acelaşi ochi să distrugă aceste imagii şi să acopere pânza picturală cu culoarea neagră. Tehnica aceasta aminteşte de o tehnică picturală care apare mult mai târziu în Statele Unite şi e inventată de pictorul american Pilock şi se numeşte pictura gesturală.
   Şi aici textul e comprimat, alcătuit din doua catrene, funcţionând în continuare regula simetriei. Simetria se păstrează la nivelul repetării în aceeaşi poziţie a sintagmei “noian de negru”.
   De la grafică se trece la realizarea unor vagi imagini ca şi cum ai lucra în cărbune şi anume se schiţează imaginea florilor carbonizate, apoi a sicrielor negre, arse şi apoi a vestmintelor întunecate, ca apoi totul să fie acoperit de un noian de negru. Imaginea aceasta traduce apocalipsa universală şi dacă în poezia “Plumb” fiinţa poetică există, aici ea pare să dispară pentru că universul e în pragul căderii finale în întunericul de început de lume, tradusă prin sintagma “noian de negru”.

   În prima strofă nu există predicat, tocmai pentru a traduce moartea, nemişcarea, ca apoi în a doua strofă sa se apeleze din nou la predicat, dar care traduce tot destrucţia şi anume e vorba de predicatul “vibrau” asociat subiectului “scântei”, deci nu mai e vorba de un subiect uman. Urmează sintagma “noian de negru”, care distruge imaginile auditive, anulând miscarea.Urmează imaginea amorului carbonizat, simetric cu imaginea florilor carbonizate, ca apoi să se creeze o imagine olfactivă, introducându-se predicatul “ploua” şi apoi aceaste imagini auditive şi vizuale să fie anulate prin acoperirea lor cu noianul de negru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu